Respekt

"I don't agree of what you say,

But I will fight with my life your right to say it"


Med den meningen förklarar man sann demokrati.


Så jag undrar:

        -  Finns det någon människa som helhjärtat skulle kunna säga att de passar in i den meningen, att de skulle kunna försvara någon annan som vars åsikt bara vill ont?


Själv tror jag inte att jag skulle kunna göra det, inte för att jag inte är för demokratin, eller tycker att alla har rätt att säga sitt. Men jag är nog bara inte den sortens människa som kan göra det. Jag skulle inte kunna försvara T.ex. Hitlers rätt att säga vad han tycker. Det kanske skulle vara intressant att lyssna på hans åsikter, eller hur han tänkte, men jag skulle aldrig försvara honom.

Men jag respekterar värkligen den människa som kan göra det!

Ni kanske anser att det är dubbel moral, och kanske det är det.
Men alla har rätt till en åsikt, och här är min!


Kommentarer
Postat av: albin

Varför skulle jag kämpa för hitlers åsikter när han tog bort rösträtten i sitt land? eller, man fick rösta men det fanns bara ett parti så..



jag kan försvara andras åsikter om dom försvarar mina

2008-08-21 @ 21:34:24
URL: http://esku.blogg.se/
Postat av: Anonym

Citatet handlar väl inte om att försvara andras åsikter, utan att försvara själva yttrandefriheten.

2008-08-24 @ 19:44:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0