Religion? ingenting för mig!

Jag kan inte förstå hur man kan tro på en religion. Alla religioner förtrycker någon.
Hur kan man vilja tro på någonting som betyder att man dömer någon annan, eller att man "förvisar" någon till helvetet?
Hur kan man vara stolt över att tillhöra en religion som anser att man är bättre en någon annan?


- Jag har läst om massa olika religioner för att se vilken jag tro på mest, men det är bara massa förtryck, förvisningar och död i det jag läser. Alla ser ner på varandra, dömer varandra och säger vad man får och inte får göra.
Jag gör vad jag vill, hur jag vill och när jag vill!

Hur kan man följa skrifter som troligen var skriven av en människa? Och om den inte var det från början, så finns det ju nya och gamla testamentet så det är ju ändat av människan, till dens fördel. Jag tror inte precis gud tänkte att kvinnan skulle/ska stanna hemma och ta hand om barnen och laga mat. Det är ingen instruktions bok vi snackar om, så hur kunde det bli så här?

kan vi inte bara sluta kalla varandra jävulens barn eller onda. vi är alla lika så det vi säger till någon annan säger vi också till oss själva. vi vill väll alla ha jämställdhet och frihet? så varför kämpar vi inte för den?
Hur ska vi kunna leva 2000 år till med all denna hat runt om oss. jag har levt i 17 år och lider, så hur kan man vara 50-60 år utan att gjort någonting åt det? man måste förändra det man vill ska förändras.


När det kommer ner en ängel som täcker hela himlen och berättar om en religion som består av jämställdhet, trygghet, frihet och rättvisa för alla, djur som människor, Då kommer jag vara den första att konvertera!


Kommentarer
Postat av: Therese

I nästan varje religion står det, i stora drag, att

man ska respektera varandra, värna om varandra och behandla alla människor väl.



Kolla bara vad befolkningen i Thailand gjorde för alla människor som behövde hjälp! Kan det bero på deras religioner? Jag tror det!

Al hamdul allah att det var där det hände, och inte i EX. Sverige, för här hade vi inte ens ställt upp till hälften av vad Thailand gjorde!

2008-09-15 @ 20:59:17
URL: http://Royalblue.blogg.
Postat av: Gustav

Jag kan upplysa dig, royalblue, att en väldigt stor andel svenskar åkte till thailand/skänkte en anselig summa pengar efter tsunamikatastofen. Detta kan dock ha berott på att många svenskar drabbades av katastrofen, men jag tror inte det är vår brist på religion i Sverige som gör oss till mindre ödmjuka människor, om det är det du påstår att vi är

2008-09-18 @ 22:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0