Kristallnatten

Kristallnatten, Natten av krossat glas, kallas natten mellan 9 november och 10 november 1938 i Tyskland, då beväpnade grupper från nazistpartiet  iscensatte en landsomfattande pogrom.  Ett hundratal judar dödades, 20 000-30 000 arresterades och fördes till koncentrationsläger  267synagogor  brändes och över 7 500 butiker vandaliserades.


Jag vet inte varför jag började tänka på det, men det bara poppade upp i mitt huvud. Kristallnatten. Jag kom att tänka på att det är en natt man minns, oavsett om man levde när det hände eller inte så vet man om det, eller har hört talas om det.


Varför minns vi alla dessa svåra och onda dagar i världshistorien? Varför står de i almanackan och påminner oss om dem varje år?


Jo för att vi aldrig får glömma, för att den dagen vi glömmer är världen skör.
Så länge vi minns det onda och påminner oss själva om det så är det mindre chans att det händer igen. När vi mins det dåliga som hände så minns vi hur vi inte får handla eller bete oss.

Därför står det med i almanackan. För att påminna oss om att inte vara tysta!


"Evil rise sometimes, but it always falls." -........??


Kommentarer
Postat av: elvira

Heellu lollo läs mitt mail och svaraa så jag vet du läs de om lördagen på puss

2009-02-09 @ 21:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0